عفونت مزمن انترو ویروسی عملکردهای سلولی لوزالمعده را به طور گسترده ای تغییر می دهد

10سپتامبر 2019 - عفونت های انترو ویروسی، عفونت های ویروسی شایعی هستند که معمولاً علائم کمی دارند، و همچنین گفته می شود که آنها با شروع دیابت نوع 1 مرتبط هستند. دیابت نوع 1 ، نوعی اختلال است که در آن سلولهای بتای لوزالمعده که تولید کننده ی انسولین هستند، از بین می روند و این نوع دیابت در فنلاند شایع تر از هر جای دیگر دنیا است. یک مطالعه ی جدید توسط محققان دانشگاه Turkuو دانشگاه Tampere از ارتباط بین عفونتهای انترو ویرال و دیابت نوع 1 حمایت می کند.

هدف از این مطالعه ی جدید درک مکانیسم هایی است که توسعه ی عفونت مزمن انترو ویرال را در لوزالمعده کنترل می کنند. این مطالعه همچنین با هدف ایجاد یک تصویر جامع در مورد تغییرات ناشی از عفونت انترو ویرال انجام شد که احتمالاً می تواند بر سلامت تاثیرات منفی داشته باشد.

در این مطالعه، از روشهای پروتئومیک پیشرفته برای اندازه گیری چگونگی تأثیر این عفونت بر بیان و ترشح هزاران پروتئین مختلف در مدلهای سلولی عفونت مزمن انترو ویرال لوزالمعده استفاده شد.

تقریباً با گذشت یک سال از عفونتهای مزمن انتروویروسی، بیان سلولی پروتئین های بیشماری که برای عملکردهای سلولی مهم هستند، مانند پروتئین هایی که سوخت و ساز بدن را تنظیم می کنند، تغییر می کند. این عفونت ها همچنین باعث تغییر در ترشح چندین پروتئین شدند.به عنوان مثال، سطح پروتئین ها در مسیر ترشحی تنظیم شده ای که در ترشح هورمون هایی مانند انسولین در سلول های بتا نقش دارند با عفونت مزمن كاهش یافته است. دکتر Niina Lietzén از مرکز علوم زیستی دانشگاه تورکو می گوید: همچنین این عفونت ها بطور واضحی بر سطوح پروتئین های دیگری كه در عملکرد و بقای سلولهای بتا دخیل هستند، تاثیر می گذارند.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که عفونت های مزمن که با استفاده از دو سویه ی مختلف ویروسی ایجاد شده اند، پاسخ های کاملاً متفاوتی ایجاد کردند. برای مثال تفاوت های عمده ای در فعال شدن پاسخ های ایمنی بین این دو مدل کشف شد. این نشان می دهد که ویروس ها توانایی های مختلفی برای دستکاری سیستم دفاع سلولی دارند.

این مطالعه که در مجله iScience منتشر شده است، مکانیسم های مختلفی را توضیح می دهد که از طریق آنها عفونت های مزمن انترو ویروسی می توانند بر عملکرد لوزالمعده و احتمالاً پیشرفت دیابت نوع 1 تأثیر گذارند.

این گزارش بخشی از تز دکترای Anni Honkimaa از دانشگاه Tampere و Karoliina Hirvonen از دانشگاه Turkuاست.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-chronic-enteroviral-infection-broadly-pancreatic.html